Jak ocenia Pan projekt stadionu w Puławach pod kątem wykonawczym?
Hala w Puławach jest ciekawa i nietypowa sama w sobie. Od wielu lat wykonujemy sufity akustyczne i mamy bogate doświadczenie w montażu kilkudziesięciu tysięcy metrów kwadratowych różnego rodzaju rozwiązań akustycznych. Instalowałem rozwiązania akustyczne w wielu halach sportowych, np. w Rzeszowie, obecnie realizuję kolejną halę w Grodzisku Mazowieckim i mogę powiedzieć, że obiekt w Puławach był najbardziej wymagający.
Dlaczego?
Stadion w Puławach wymagał od nas doskonałej koordynacji pod względem transportu, logistyki i rozładunku. Montaż płyt w hali głównej wykonywaliśmy na 18 metrach nad poziomem posadzki. Poza tym, podczas pracy musieliśmy uwzględniać masę instalacji, które znajdują się w całym obiekcie. Zamontowaliśmy na przykład 11 tysięcy linek przechodzących przez płyty Rockfon, niezbędnych do utrzymania kanałów instalacyjnych i koryt elektrycznych na całej powierzchni hali. Wymagające były też same warunki atmosferyczne, gdyż pracę rozpoczęliśmy zimą, w lutym 2021 roku.
Co było najważniejsze w tym projekcie?
Z mojego punktu widzenia bardzo istotne było uzyskanie zaplanowanych norm akustycznych oraz efektów wizualnych. Na żadnym etapie nie musieliśmy szukać oszczędności i ograniczać kosztów w zakresie stosowanych rozwiązań. Wszystko zostało wykonane zgodnie z projektem, na najwyższym poziomie tak, jak oczekiwał tego inwestor. To samo dotyczyło zarówno akustyki, jak i wszelkich innych materiałów i rozwiązań, w tym np. krzesełek, czy kanadyjskiego parkietu na boisku, który jest taki sam jak w NBA. Gram w kosza i ta wiadomość jest dla mnie niesamowita.
Jakie rozwiązania zostały tu zastosowane?
Projekt objął montaż kilku różnych produktów akustycznych. W pomieszczeniach komentatorów, trenerów, salach dla Vip-ów, czyli pomieszczeniach premium, zastosowane zostały sufitu Rockfon Blanka. Charakteryzują się one ultramatową, idealnie białą powierzchnią o wysokich współczynnikach odbicia i rozproszenia światła, co wpływa na oszczędność energii oraz komfort osób przebywających wewnątrz w tych pomieszczeniach Przy wejściu, w przestronnym holu głównym, gdzie gromadzić się będzie dużo osób, niezbędne było maksymalne wytłumienie całej powierzchni. Zamontowaliśmy tu około 500 metrów kwadratowych sufitów monolitycznych Rockfon Mono Acoustic oraz około 50 wysp Rockfon Eclipse w kształcie koła. Na hali sportowej i arenie głównej wymagana była odporność na uderzenia w klasie A1, co spełniły białe płyty Samson, około 5 tys. m2. Zostały one połączone z panelami ściennymi VertiQ – około 2,5 tys. m2. Stosowaliśmy płyty wielkości 120 x 120 cm i grubości 4 cm. Wszystkie rozwiązania zostały wybrane pod kątem spełnienia walorów akustycznych i estetycznych.
Jak ocenia Pan wsparcie techniczno-projektowe producenta sufitów akustycznych?
Przedstawiciel Rockfon był bardzo pomocny. Dzięki jego wsparciu nie błądziliśmy w rozwiązaniach. Przez pierwsze trzy dni współpracy był obecny na placu budowy i rozwiązał tam z nami wszystkie najważniejsze kwestie techniczne dotyczące np. obciążeń dachu, kolizji, dylatacji, styków czy obniżeń. W ciągu tych kilku dni omówiliśmy również te kwestie, które potencjalnie mogłyby się wydarzyć, także byliśmy przygotowani na różnego rodzaju niespodzianki pojawiające się podczas 4 miesięcy pracy przy montażu sufitów. Dzięki profesjonalnemu podejściu przedstawiciela Rockfon wszystko było zapięte na ostatni guzik, generalny wykonawca akceptował wszelkie zaproponowane przez nas rozwiązania, a inne firmy musiały się do nich dostosowywać. W trakcie inwestycji kwestie problematyczne konsultowaliśmy na bieżąco, przez telefon.
Jesteśmy przyzwyczajeni do kiepskiej akustyki w obiektach sportowych. Jak będzie w Puławach?
Faktycznie, hale budowane lata temu w ogóle nie są wytłumione. W przypadku koncertu lub meczu jest tam bardzo głośno, dźwięk rozlewa się po całym obiekcie i po prostu przeszkadza. Obecnie standard akustyczny w różnego rodzaju obiektach użyteczności publicznej został podniesiony. Wymagania są wyższe, dźwięk musi być tłumiony, co w efekcie powoduje, że jest ciszej, znacznie przyjemniej. Stadion w Puławach jest jednym z najlepszych w Polsce pod względem akustyki. W tym obiekcie akustyka była bardzo istotna dla inwestora i tak też została ujęta w projekcie architektonicznym. Aby osiągnąć poziom obowiązujących obecnie norm i spełnić wysokie wymagania inwestora wszystko zostało wykonane zgodnie z pierwotnym projektem. Hala została tak wybudowana, że dźwięk w odstępie 6 metrów jest tłumiony przez zastosowane rozwiązania akustyczne.
Czy nowe standardy akustyczne zmienią obiekty użyteczności publicznej w Polsce?
Nowe normy są już standardem w każdym budowanym obiekcie. Obecnie pracuję między innymi przy realizacji budynku akademickiego, gdzie projekt akustyczny zakłada oprócz sufitów akustycznych tropikowych Rockfon, użycie wełny mineralnej Rockwool, która dodatkowo wzmocni aule wykładowe pod kątem akustyki. Takie wykorzystanie materiałów zostało wybrane nie tylko z powodu spełnienia obowiązujących norm, ale także z uwagi na wysokie wymagania inwestora. Właśnie w tej grupie zachodzi duża zmiana podejścia do realizacji projektów. Coraz częściej obserwuję myślenie długoterminowe i koncentrację na jakości, które sprzyjają budowie obiektów komfortowych dla ich użytkowników.
W jakim kierunku w Polsce pójdzie budowa hal i obiektów sportowych?
Dobra akustyka i spełnianie nowych norm w tym zakresie szybko stało się standardem i będzie się rozpowszechniać. W obiektach, które dziś wyceniam, wyznacznikiem jest akustyka, choć w niektórych przypadkach hal sportowych ważna jest też klasa uderzenia. Nie ma w tym zakresie ustępstw pod względem spełniania norm. Obecnie wyceniam projekt, w którym będzie ponad 1100 sztuk podwieszanych na linkach wysp akustycznych o wielkości 2400 x 600 cm, które dadzą taki sam efekt pochłaniania dźwięku jak sufit hali w Puławach.
W jakim kierunku powinny rozwijać się produkty i rozwiązania akustyczne?
Moim zdaniem warto, aby różne produkty akustyczne, oprócz spełniania norm, miały także bogatszą paletę barw, która będzie wychodzić naprzeciw pomysłom projektantów. Uważam, że powinna być dostępna szeroka paleta kolorów, nie tyle intensywnych, co raczej stonowanych. Moim zdaniem będzie to coraz bardziej wymagane przez projektantów, a także inwestorów, którzy coraz większą wagę przykładają do estetyki. Szeroka gama kolorystyczna w ramach różnych produktów akustycznych ma duże znaczenie. Obecnie popularny jest np. antracyt, który dobrze wygląda z elewacją czy aluminium. Kolejnym trendem są także wzory, napisy czy logotypy stosowane nie tylko na produktach akustycznych ściennych, ale również sufitowych.
Dane hali widowiskowo-sportowej w Puławach
Rozpoczęcie budowy – 2018
Zakończenie budowy – listopad 2020
Powierzchnia użytkowa – 8041 m2
Powierzchnia zabudowy – 5228 m2
Kubatura – 78424 m3
Miejsca parkingowe – 305
Miejsca do widowni – 1436 miejsc stałych z możliwością zwiększenia pojemności do 3200 miejsc po rozłożeniu trybun teleskopowych