Hotel Sommerro
Ukochanym punktem orientacyjnym Oslo jest teraz Sommerro – intrygujący nowy hotel butikowy mieszczący 231 pokoi, luksusowe udogodnienia i pierwszy w mieście basen na dachu. Akustyka wnętrz wymagała poprawy, jednak bez ingerencji w oryginalne misterne detale.
Znajdujące się w Pałacu Królewskim w norweskim Oslo biura miejskiego przedsiębiorstwa energetycznego zostały zaprojektowane w latach 30. XX wieku przez architektów Andreasa Bjerke i Georga Eliassena. Uwielbiany przez mieszkańców budynek posiada secesyjne zdobienia, płaskorzeźby autorstwa rzeźbiarza Asbjørga Borgfeldta oraz murale Pera Krohga – artysty znanego szczególnie ze znajdującego się w siedzibie głównej ONZ w Nowym Jorku „Muralu pokoju”.
Po długim procesie drobiazgowej renowacji obiekt przemienił się w Sommerro – nowy hotel będący własnością Aspelin Ramm i Strawberry i należący do grupy Nordic Hotels & Resorts. Ściśle współpracując z miejskim konserwatorem zabytków z Oslo, właściciele przekształcili ikonę krajobrazu miasta w projekt wart ponad 2,5 mld NOK (189 mln GBP).
Budynek został zbudowany w 1931 roku, a jego pierwotne przeznaczenie znacznie różniło się od obecnego, dlatego podczas remontu i renowacji konieczna była poprawa akustyki, jednak bez ingerencji w oryginalny projekt.
Poprawa akustyki zabytkowych wnętrz Renowacją zajęło się studio projektowania wnętrz GRECODECO, a biuro architektoniczne LPO Arkitekter opracowało rozwiązania, dzięki którym wnętrza obiektu spełniają współczesne środowiskowe normy jakości.
„To stary, historyczny budynek, w którym wcześniej niewiele uwagi poświęcono kwestii akustyki. Rozwiązania akustyczne w dzisiejszym rozumieniu jeszcze nie istniały, a do kontroli dźwięku najczęściej wykorzystywano meble i zasłony” – mówi Øystein Sjøstrand, kierownik projektu, LPO Arkitekter. „Dlatego poprawa akustyki wnętrz bez zmiany ich oryginalnego charakteru stanowiła duże wyzwanie. Chcieliśmy zagwarantować komfortowe akustycznie środowisko jednocześnie dbając o to, aby zastosowane rozwiązania były niewidoczne”.
Architekci wybrali akustyczny sufit monolityczny Rockfon Mono Acoustic, który został płynnie wkomponowany w całość projektu.
„Rozwiązania akustyczne wykorzystaliśmy w obu nowych zaprojektowanych przez nas pomieszczeniach, a także zabezpieczyliśmy pomieszczenia, nad którymi pracowaliśmy wspólnie z miejskim konserwatorem zabytków. Staraliśmy się znaleźć kompromis, który pozwoliłby zachować oryginalny charakter i jednocześnie zagwarantować dobre właściwości akustyczne” – powiedział Sjøstrand. „Szczegóły fasady i wnętrz są niemal identyczne jak w dniu otwarcia biura Oslo Lysverker w 1932 roku”.
Zapewnienie spójności za pomocą koloru
W pomieszczeniach, takich jak centrum fitness i korytarze, architekci postanowili wykorzystać Rockfon Color-all – wysokiej jakości sufitowe płyty akustyczne dające dużą elastyczność pod względem doboru kolorów.
„Bjerke i Eliassen zaprojektowali budynek w trakcie okresu przejściowego między klasycyzmem a modernizmem. Kolor był ważnym elementem oryginalnego projektu i jego priorytetowe znaczenie zostało zachowane w trakcie renowacji. Oryginalna architektura budynku była dla nas inspirująca, więc chcieliśmy ją przenieść do jego pozostałych części, dlatego ważne było, aby rozwiązania akustyczne pasowały do wnętrz i umożliwiały adaptację” – podsumowuje Sjøstrand.
Choć fasada i secesyjne detale wnętrz pozostały niemal identyczne jak w momencie wybudowania budynku, akustyka jest obecnie doskonała. Dzięki gładkiemu, monolitycznemu sufitowi akustycznemu Mono Acoustic i dopełniającym je akustycznym płytom sufitowym Color-all oryginalna wizja Bjerkego i Eliassena mogła zostać zrealizowana.
Będący częścią większego projektu o nazwie Sommerrokvartalet hotel Sommerro został okrzyknięty budynkiem roku 2022 ze względu m.in. na proces budowy, innowacyjność, praktyki budowlane i zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju.