Rockfon zapewnia komfort akustyczny na sztokholmskiej stacji City
Sztokholm może się pochwalić długoletnią tradycją eksponowania sztuki publicznej, a stacje metra nie sąw tym względzie wyjątkiem. Stanowiące nieodłączny element sztokholmskiego metra dzieła sztuki wykorzystywane są przez wielu podróżujących jako punkty orientacyjne.
Gdy miasto Sztokholm ogłosiło otwarty konkurs na instalację artystyczną dla nowej stacji kolejki podmiejskiej, miejscowa artystka, Karin Lindh, z entuzjazmem zgłosiła swój udział. „Podróżuję metrem i bardzo podoba mi się wygląd poszczególnych stacji”. Rysunki architektoniczne nowej stacji City przypominały artystce okazałe katedry.
Falista konstrukcja wymaga elastycznych rozwiązań
Mając to na uwadze, Lindh znalazła inspirację w bogatym dziedzictwie katedr; jedną z nich okazała się być rzymska Santa Maria della Vittoria, gdzie artystka miała okazję podziwiać rzeźbę Berniniego „Ekstaza świętej Teresy”. „Bernini umiejętnie wykorzystywał światło, architekturę i rzeźbę” – zauważa Lindh. „Chciałam posłużyć się światłem w podobny sposób, ale nadając mu nieco bardziej falisty, a mniej barokowy charakter”.
Budowa nowego wejścia do stacji była wyzwaniem. Artystyczna wizja Lindh wymagała stworzenia na półpiętrze pofałdowanego sufitu o powierzchni 200 m2.
Mając świadomość związanych z tym trudności, kierownik projektu zasugerował, aby rzeźba powstawała na miejscu. Po przetestowaniu wielu różnych materiałów zespół wybrał panele Rockfon® Mono® Acoustic, aby urzeczywistnić wizję artystki. „Panele są elastyczne i można je wyginać, tworząc zarówno ostre, jak i łagodne łuki” – mówi Thomas Svensen z firmy TS Akustik.
Kształtując przestrzeń
Ekspresyjność i spójność konstrukcji została osiągnięta bez uszczerbku dla dobrej akustyki. Ta ostatnia stanowi istotną kwestię, biorąc pod uwagę fakt, że ze stacji korzysta dziennie 125 000 osób.
Stockholm Station City
Centralplan 15
111 20 Sztokholm
Szwecja