Historia i nowoczesność

Jeden z najważniejszych teatrów w Polsce przeszedł modernizację, której celem było odświeżenie wyglądu historycznego obiektu oraz zapewnienie komfortowych warunków aktorom i widzom. Zastosowany w reprezentacyjnej części teatru Rockfon Mono Acoustic zapewnia doskonałą akustykę i estetykę w foyer współtworząc wyjątkowe doświadczenie teatralne.

Teatr Wybrzeże w Gdańsku to budynek o bogatej historii, który po latach użytkowania, stracił swoje walory pod względem bezpieczeństwa, wygody i estetyki i wymagał poważnej modernizacji. Celem było zachowanie pierwotnej funkcji obiektu bez naruszania jego architektonicznej formy zaprojektowanej przez Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego w 1967 roku. Remont generalny obejmował szeroki zakres prac, w tym przebudowę fasady, foyer, widowni, wymianę instalacji i mechaniki scen. Projekt wnętrza foyer oraz widowni budynku Dużej Sceny przygotował Warsztat Architektury Pracownia Autorska (WAPA) pod kierownictwem dr inż. architekta Krzysztofa Kozłowskiego.

Estetyka i komfort akustyczny

Po modernizacji Teatr Wybrzeże stał się nowoczesnym obiektem, podporządkowanym swojej funkcji i dostosowanym do potrzeb widzów i artystów. Budynek zachował swoją klasyczną formę. Nowa przeszklona fasada, od strony Targu Węglowego, zachwyca estetyką projektu i pozwala przechodniom spojrzeć w głąb nowoczesnego foyer. Wnętrze foyer zostało powiększone i rozjaśnione. Zamontowano tu efektowne schody prowadzące na piętro oraz wspaniałe żyrandole, które zdobią tę przestrzeń. Kolorystyka, w tym charakterystyczna krwista czerwień oraz złoto, współgrają z wyjątkowym wystrojem i pomagają kreować atmosferę.

Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyjaśnia, dlaczego estetyka i walory akustyczne foyer były wg niego bardzo istotne: „Foyer to przestrzeń witająca widzów, tętniąca życiem w przerwach spektakli. Zdarza się, że organizujemy tu imprezy okolicznościowe, a nawet rozpoczynamy niektóre przedstawienia. Zależało nam, aby to wnętrze nie było krzykliwe, żeby barwy zapraszały widzów i pomagały im zachować optymalny poziom skupienia, a jednocześnie świadczyły o dostatku. Przed modernizacją mieliśmy tu duży pogłos, podczas przerw tworzył się szum, który unosił się w całej przestrzeniach. Teraz wszystko jest wyciszone. Foyer spełnia parametry akustyczne, jest komfortowe i reprezentacyjne”.

Design foyer

Nowoczesna architektura wnętrza, charakteryzująca się monolitycznym stylem, wymagała spójnych i wyrazistych płaszczyzn. Projektanci poszukiwali takiego rozwiązania, które oprócz formy estetycznej, zaoferuje także doskonałe właściwości akustyczne, komfort i elastyczność. Zespół pracowni WAPA wybrał rozwiązanie Rockfon® Mono® Acoustic, którego powierzchnia nie posiada widocznych łączeń między płytami, co nadaje jej minimalistyczny i monolityczny wygląd. Rozwiązanie to cechuje się najwyższą klasą A w zakresie pochłaniania dźwięku, eliminując konieczność stosowania dodatkowych materiałów dźwiękochłonnych.

Jak wyjaśnia dr inż. arch. Krzysztof Kozłowski, właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, główny architekt odpowiedzialny za modernizację budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże: „Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowej struktury przestrzennej oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania powierzchni bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku”.

Montaż idealny – certyfikowana wykonawca Mono

Rockfon Mono Acoustic montowała w Teatrze certyfikowana przez Rockfon firma wykonawcza – THELIO Sp. z o.o. Zastosowane na suficie oraz ścianach foyer rozwiązanie akustyczne było montowane na różnych płaszczyznach. Wyzwaniem był montaż po skosie. Umieszczenie w tej części nawiewników szczelinowych wymagało doskonałego łączenia płyt Mono Acoustic, nie tylko dlatego, aby zachować estetykę powierzchni, ale także doskonałą akustykę. Szklany świetlik wymagał z kolei przygotowania specjalnego projektu warsztatowego, którego wykonanie odbyło się przy współpracy i bardzo dobrej koordynacji pomiędzy wykonawcą obiektu – firmą Budimex a firmą Thelio, i w porozumieniu z przedstawicielami Rockfon.

Właściciel firmy wykonawczej, Ireneusz Kazatel tak opowiadał o projekcie: „Ozdobą foyer są piękne żyrandole. Aby podkreślić ich owalny kształt oraz ze względów montażowych, wykonaliśmy sufit dwupoziomowy, co nadało projektowi jeszcze większej wyrazistości. Rozwiązanie Mono Acoustic jest idealne do takich zastosowań, gdyż można je dowolnie kształtować. Wykonane z wełny skalnej łatwo dostosowuje się do formy, a przy tym dba o doskonałe warunki akustyczne w pomieszczeniu. Dlatego montujemy je najczęściej w miejsca reprezentacyjnych jak np. foyer Teatru Wybrzeże”. 

Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowej struktury przestrzennej oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania powierzchni bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku

dr inż. arch. Krzysztof Kozłowski

Główny Architekt oraz właściciel WAPA
1/9
Kraj:Kraj, Polska
Architekt:Dr inż. arch. Krzysztof Kozłowski
Contractor:Budimex
Montaż:Thelio Sp. z o.o
Fotograf:Nate Cook
Produkty:Rockfon Mono® Acoustic

Powiązane zasoby