Akustyczna oaza
Według Alana Hedge’a z Uniwersytetu Cornella dźwięki wydawane przez ludzi są główną przyczyną hałasu w miejscu pracy, dlatego tak ważne jest zapewnienie odpowiedniego stopnia dźwiękochłonności oraz izolacji akustycznej.
Miejsca pracy doczekały się w historii kilku poważnych modyfikacji. Architekci i projektanci nieustannie dążą do znalezienia idealnej równowagi między samopoczuciem pracowników, a ich prywatnością przy jednoczesnym zachowaniu dynamicznego środowiska.
Przed rewolucją polegającą na wprowadzeniu otwartych przestrzeni w miejscu pracy biura modułowe były normą dla większości pracowników umysłowych. W Wielkiej Brytanii sir Charles Trevelyan był jedną z pierwszych osób, które wzięły pod uwagę znaczenie układu miejsca pracy i podkreśliły konieczność wydzielenia odrębnych pomieszczeń w celu uniknięcia rozpraszania uwagi pracowników i dbania o ich koncentrację.
Linia produkcyjna „białych kołnierzyków”
Dopiero na początku XX wieku architekci dostrzegli możliwości i elastyczność otwartych przestrzeni i uznali je za sposób na uwolnienie pracowników biurowych z ciasnych pudełek stworzonych ze ścianek działowych. Działając w dobrej wierze, chcieli odejść od koncepcji modułowego biura i pomóc w stworzeniu bardziej interaktywnego i dynamicznego miejsca pracy, ale w ten sposób zmienili biura w linie produkcyjne złożone z pracowników w białych kołnierzykach.
Modułowość jest kluczowa
Ograniczenie czynników rozpraszających uwagę i szkodliwych skutków hałasu, a jednocześnie tworzenie elastycznej, prywatnej i motywującej do pracy przestrzeni może stanowić wyzwanie. Wiele biur o otwartym planie sprostało temu wyzwaniu, tworząc sale konferencyjne lub wyciszone pomieszczenia, w których ludzie mogą się zrelaksować i pracować nad zadaniami, które wymagają dużej koncentracji. Jednak z modułowością i ruchomymi ściankami działowymi mogą być związane inne problemy. Fale dźwiękowe przemieszczają się ponad ściankami działowymi, a także przenikają przez sufit, zakłócając pracę w sąsiednim biurze. Na przykład dźwięki przenikające z innych pomieszczeń mogą zmniejszać produktywność nawet o 7%.
Badania wykazały również, że pracownicy narażeni na hałas w biurze z otwartą przestrzenią są o 15% mniej produktywni, mają większe trudności z koncentracją i mogą tracić do 20 minut wydajnej pracy dziennie ze względu na czynniki, które rozpraszają ich uwagę. Zastosowanie sufitów pochłaniających i tłumiących fale dźwiękowe umożliwia pozbycie się hałasu z pomieszczenia obok lub piętra wyżej, ograniczając rozpraszanie uwagi i zapewniając jednocześnie prywatność niezbędną do dzielenia się poufnymi informacjami.
Często zadawane pytania
Zebraliśmy listę pytań często zadawanych przez naszych partnerów i klientów. W odpowiedziach na pytania znajdują się cenne porady.